søndag 3. november 2013

Belønninger

Jeg jobber med å utvikle belønninger på Bianca.

Tørrforkuler eller frolic
Siden hun spiser såpass lite mat, prøver jeg å gi vanlig tørrforkuler til hverdags her hjemme. Som oftest går de ned, og hvis de ikke gjør det, så må de ned. Jeg fortsetter ikke aktiviteten før hun har tatt den. Ofte lar jeg henne jage litt etter godbithånda først - det hjelper godt (må bare passe på at hun ikke får godbiten hvis hun nafser etter hånda). Av og til belønner jeg også at hun tar godbitene - med lek.

Pølsebiter
Bruker av og til, men siden det er ganske mye krydder i og hun blir tørst av det, begrenser jeg meg. Det er sikkert som med små barn, at valper ikke skal ha så mye salt i seg? Hun liker det godt, bruker når det er litt som skjer rundt oss. Kyllingpølse mindre krydder i.


Smøreost på tube
Bruker når hun har behov for å roe seg ned. Slikkingen er beroligende. Bianca liker smøreost veldig godt, så jeg kan bruke det i byen eller der det skjer mye rundt også. Dessuten lukter det ikke i lomma. Begynner å bli vår favoritt!

Karbonader og kjøttboller
Begrenser pga krydderet. Men blir sikkert fine å bruke etterhvert og litt innimellom.

Tørr brødskalk i biter
Cindy elsker det, men har ikke fått sjekka det på B.

Naturlig margbein fra elg, hjort eller rådyr
Disse er fin å bruke som rolig belønning i buret eller rolig aktivitet så hun roer seg ned. Hun jobber med å fjerne kjøttet utenpå og margen inni og har timevis med moro. Hun har glede av dem lenge etter at kjøttet er borte, leker med dem eller jeg fyller dem med leverpostei, oppbløtt brød eller hundefor fra boks.

Lek
Bianca har enorm gjenstandinteresse ( i hver fall sett i forhold til Cindy the beagle). Bianca kan komme bærende på alt fra oppvaskkost, metallbokser, spader og skjeer, i tillegg til alt det småtteriet en valp kan finne i på golvet i løpet av dagen, lego, papir eller lo. Bryr seg altså ikke om det er metall, så metallapportering er nok ikke no' problem! :-)



Vi bytter alltid gjenstanden med en godbit eller en ny leke, så hun kan godt gi det fra seg når vi tar det ut av munnen hennes. Men nå jobber jeg med at hun under drakamp skal slippe når jeg blir passiv og ikke drar. Når hun slipper, klikker jeg, og belønner med godbit eller ny lek/ annen lek. Hun skal kunne jobbe slik uten kommandoer, men det skal også bli til at hun skal kunne slippe uansett på kommando. Jobber også med at hun skal kunne være passiv i stilling (enklest sitt), til jeg sier "ta den", selv om jeg vifter med leken før det.

Bianca er nå veldig flink til å komme til oss med det hun har i munnen. Det er fint, samtidig som vi må passe oss litt. Vi skal belønne adferden litt, men samtidig ikke for ofte slik at det blir en maseadferd ("lek med meg, lek da, se på meg")

Jobber nå med å kreve litt før leken, for å utvikle leken som belønning. Jeg får henne til å gå rundt en lyktestolpe i hagen og belønner med lek. Dette skal bli at hun skal kunne springe ut og rundt stolpen på kommando og så rett i leken, rett i heelworkposisjon eller annet. Jeg har stor tro på at dette kan være nyttig. Jeg tror at for en kelpie, er det å springe ut belønning i seg selv, og da kan jeg bruke dette som kjede; posisjon A, springe rundt, posisjon B, spring ut, lek.

B blir fort for høy hvis vi kaster noe, så dette unngår vi. Vi leker heller ikke med å kaste ball. I tillegg avslutter vi all lek hvis det kommer et bjeff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar