lørdag 23. november 2013

Hva trener vi nå?

Å tisse på kommando
Helt fra første dag med Bianca, har vi sagt "tisse" når hun tisser og belønnet det. Nå ser kommandoen ut til å virke. I alle fall, kan vi sende henne alene ut med beskjed om at hun skal tisse, og hun går rett i hagen og tisser og kommer springende inn etterpå for belønning. Kjekt å ha en hund som tisser på kommando, særlig når det er ørten kuldegrader ute og hun skal ofte ut og tisse!

Å ta i mot godbiter i lufta
Hver dag har vi også trent på å ta i mot godbiter som jeg kaster til henne i lufta. Først var jo ikke B noe interessert i godbiter, så da gjalt det bare å gjøre dem så interessant som mulig. Jage godbithånda, jage godbiter som vi kasta, lete etter godbitene på bakken, konkurrere med Cindy om å finne flest godbiter, sitte der og se søt ut og demed gjøre seg fortjent til gobiter mens Cindy trener triks... Nå er vi altså kommet til ta i mot godbitene i lufta. Sitte, kontakt, og så kaste godbit. I begynnelsen forsto hun jo ikke hva som kom, og fikk en del godbiter på nesa, deretter trilla de på bakken og hun måtte plukka dem opp.Litt konkurranse fra Cindy gjorde at det ble litt fart i godbit-jakta! På et tidspunkt begynte B å åpne munnen når hun forsto jeg skulle kaste, og da havnet tilfeldigvis noen godbiter i munnen. Og nå klarer hun å fange stadig flere på denne måten!

Følge etter med kontakt
-når jeg rygger
-når jeg plutselig snur meg og går rett vei (på plass)
-gå mellom beina mine
 
Det er ikke så lett  gå framover med hodet opp på skrå for å se på meg, så vi tar det gradvis. Først lære seg å se på meg mens jeg rygger og hun følger etter. Så snur jeg meg fort og har henne i posisjon på plass før jeg klikker og belønner. Nå er vi også begynt å belønne posisjon mellom beina - en posisjon det er lett å få riktig under gange.

Kloss
Klossetrening er kjekt å starte på, vi må få inn bakbeinskontrollen etterhvert. Belønner enda bare at hun har forlabbene på klossen (krakk), ikke bevegelse. Rask frøken dette her, nemlig, så snart hun skjønner at jeg er ute etter bevegelse, hopper hun rundt raskere enn lynet! Derfor altså, bare stå stille på krakken foreløpig. :-)

Være alene
"Vær der" sier vi til B når vi forlater et rom og vil hun skal være igjen. Og det går helt fint. Da slår hun seg fort til ro i det andre rommet. Flink jente! :-) Det går også fint å være alene hjemme når vi er på jobb.

Burtrening
Vi trener på at B skal like å være i buret like godt som C liker det. Shaper henne inn, og øver på å være der lenger og lenger tid med åpne eller stengt burdør. Noen ganger må vi imdlertid ta henne i bur enten hun vil eller ikke. Vi kan ikke allltid dille med godbiter og sånn, og da protesterer hun gjerne litt med piping og graving i buret. Men vi slipper henne aldri ut før hun har vært stille en stund.

Forholde seg rolig mens andre trener
B må lære seg og forholde seg rolig mens jeg trener C. Det kan være vel så vanskelig å skulle sitte/ligge stille og se på at C trener, så i begynnelsen blir hun belønnet like ofte som Cindy, etterhvert bare av og til når C blir belønnet (varierer belønnningsfrekvensen).



Nyttige valpevideoer: Burtrening: Hvordan trene flere hunder Flere hunder være rolige sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar