lørdag 12. april 2014

Artikkel om grunnferdigheter


Jeg har laget meg en liste over grunnferdigheter i freestyle og delvis også HTM. Den er utarbeidet etter diskusjon på freestyleforeningens side på Facebook og egne reflekteringer.

Det er ikke meningen at valpen skal lære alle grunnferdigheter fullt ut, men det er en fordel om du er innom de forskjellige grunnferdighetene i valpetiden. Da er du sikret et godt grunnlag for videre trening mot en kreativ lydighetshund.

Den er ikke noen fasit, hva man ønsker å ha til grunnferdigheter er nok ganske mye smak og behag og hva slags tanker man har om program senere. F.eks er det jo fullt mulig å lage et flott freestyleprogram uten at hunden kan bære ting, men jeg ønsker i fremtiden å ha muligheten til å legge det inn i et program og tar det derfor med som en grunnferdighet.
 
Jeg har satt grunnferdighetene inn i et skjema og fylt ut med mine tanker og tips om trening i kolonnen til høyre.
Grunnferdighet
Tips og trening
Kontakt i de ulike HTM-posisjonene
Her skal hunden gå i de ulike HTM-posisjonene og se opp på meg. Å gå slik med hodet opp, krever både konsentrasjon og muskler, så jeg krever ikke så mye i starten, først bare et blikk, så et skritt, to skritt osv. Belønner alltid når hun gjør det spontant også. Jobber parallelt med klossetreningen.
Posisjon foran med hodet fram
Her bruker jeg plattform (kan f.eks. være ei stødig eske i passende størrelse). Jeg belønner at hun står på plattformen med alle fire beina. Naturlig nok står hun som oftest med foran meg med hodet mot meg. Noen ganger snur jeg meg med ryggen til, slik at hun skal bli vant til å jobbe mot ryggen min. Jeg passer også på å stille med bak halerota hennes, og belønne henne for å stå med hodet fram da. Etter hvert stiller jeg meg slik at jeg står med ryggen til henne her også.
Posisjon foran med hodet mot fører
Posisjon bak med hodet fram mot førers rygg
Posisjon bak med halen mot førers rygg
Bakpartskontroll/klossetrening
Bruker kasser, bokser og klosser av ulike slag. Hunden står med forbeina på boksen, i starten er det nok å bare stå i ro, etter hvert belønner jeg alle små bevegelser med bakbeina, deretter forflytninger med bakbeina og til slutt forflytninger med hele bakparten. Til slutt lærer hun seg å forflytte seg inn i de ulike posisjonene. Prøver å være ryddig her, og ta kun en posisjon i hver økt.
Sideveisbevegelser
Bruker trapp som en kasse, men lar hunden stå nedover, dvs at bakbeina er høyest. Det virker som om det er lettere å forstå hva jeg mener når hun står slik, men man oppnår til syvende og sist det samme om hunden står oppover. Fremgangsmåten er som med kloss, men her er målet at hun skal flytte hele kroppen sideveis, ikke bare bakparten.
Balanse; ball, balansepute, balansebrett
Hensikten er å bygge opp en sterk og god kjernemuskulatur, trene balanse og konsentrasjon. Belønner rikelig så å si alle posisjoner og posisjonsbytter på disse. Her vil jeg ha kreativitet!
Targeting; snute, ulike poter, hake (pluss evt skulder)
Hunden skal lære å dytte borti og også fryse hhv snute, hake og poter på ulike targets.
Innkalling
 
Skal jeg tørre å ha hunden løs på trening, må jeg ha innkallingen i orden. Belønner alltid spontan spring mot meg, trener sammen med noen som holder henne mens jeg går bort og roper på henne og har henne alltid i langline når vi må ha en viss kontroll. Parallelt trener vi sladretrening.
Bære ulike gjenstander
 
Roser spontane opptak og bæringer. Oppfordrer til å komme til oss med det ved å gå i motsatt retning e.l. Bytter med godbit eller leke. Begynner senere å baklengskjede apporteringen.
Slipp
 
Rygge
 
Belønner alltid når hun spontant går noen skritt bakover. Legger merke til i hvilken situasjon det oppstår, og legger litt til rette for at det skal oppstå enda litt oftere… På denne måten blir atferden kanskje lettere å få fram når vi senere skal begynne å jobbe strukturert med den.
Hoppe
 
Belønner når hunden hopper spontant over ting, på tur eller i hagen, en kost som ligger tilfeldig plassert, en bekk eller hva det måtte være. Tanken er at når hunden tidligere er belønnet for en atferd, blir det lettere å sjeipe hunden til å gjøre det senere.
Være rolig i ulikt miljø
Miljøtrening rett og slett. Valpen blir tatt med på forskjellige steder. Den får lov og utforske og litt etter litt leker og trener vi i forskjellig miljø. Treningen nå starten går bare på kontakt og rolige posisjoner. Gradvis kan vi legge på mer vanskelige øvelser og mer intensitet.
Leke i ulikt miljø
 
Prestere i ulikt miljø
Veksle mellom lek, trening og ro
 
Burtrening
 
Jeg vil at hunden skal synes det er kjempemorsomt å være i bur, hun skal kunne gå inn i buret på kommando og hun skal kunne slappe av i bur selv om det går fremmede hunder og folk i nærheten.! En konkurransehund må nemlig kunne være til dels lenge i bur i bil og på treningsplass. Jeg liker å sjeipe valpen til å gå inn i buret og deretter være der. Da belønner jeg først et blikk på «den rare tingen som står der borte», deretter et steg mot den, to steg osv. Så går det ganske raskt til hunden titter inn i buret og da belønner man rikelig for det (gi godbiten inn i buret slik at den kanskje tar enda et steg inn i belønningsøyeblikket). Snart forstår den at den må ha hele kroppen inn i buret for å få belønning.
Grunnleggende øvelser (blir litt smak og behag her):
Dekk, sitt, stå, kryp, snurre rundt (begge veier), slalåm mellom førers bein, sirkle rundt fører (begge veier), bukke, sitte bamse, ligge død, ligge på rygg
Dette er øvelser som er utgangspunkt for veldig mange andre øvelser som hunden etter hvert kan lære. Dessuten er de enkle å utføre i starten, og innlæringen av dem kan starte i valpetiden. Jeg velger imidlertid øvelser med omhu, litt etter før var-prinsippet. Jeg trener ikke kryp før jeg har en stabil dekk, heller ikke slalåm mellom beina før hun har lært å følge meg i posisjon ved siden av meg, sitte bamse gjør vi bare med støtte av kasse eller på mine armer enn så lenge.
Jobbe på avstand
Hver og en av de grunnleggende øvelsene (over) må læres inn også på avstand (gradvis og tilfeldig øke/variere avstanden innenfor ei økt). Hunden skal bli vant til å prestere også på avstand av meg.
Bli
 
Belønner at hun står i ro i posisjonen veldig tidlig i innlæringen. Varierer tid og min posisjon/stilling og varierer også på om jeg står stille eller beveger meg. Arbeider uten kommando, hun forstår av belønningen og mitt kroppsspråk hva jeg er ute etter.
Omvendtlokking/doggie zen
 
Blir litt av det samme som bli, men her kan det også være omvendtlokking av en bevegelse, som f.eks. hunden går ved siden av i en HTM-posisjon uansett hvordan du har hånda med godbiter eller om det står en godbitskål ved siden av.  Første steg på omvendtlokking, er faktisk når du får hunden til å sitte og se på deg foran matskåla og den i du sier «vær så god».
I tillegg til dette, legger jeg vekt på:
 
Eksplosive starter
Gjennom lek kan man utvikle både selvkontroll og fart, som man så kan utnytte i treningssituasjoner. Dette må jeg lære mer om, slik at jeg kan utnytte det maksimalt med valpen!
Generalisering
Med treningserfaring kommer evnen til å generalisere. Hunden skal etterhvert skjønne at atferden skal gjentas på samme måte i ulikt miljø eller når fører endrer posisjon eller stilling.
Sladretrening
 
Hunden lærer å ta kontakt med deg for belønning når hun ser noe spennende eller nytt, f.eks. en annen hund, en katt, bil…
Belønningsutvikling
 
Lære og kjenne hunden og hva som er belønning for henne. Hva som er beroligende, hva som girer henne opp, hva som gjør at hun tipper over i stress (eller kjeder seg…), kort sagt lære meg hvilken belønning jeg til en hver tid skal velge for å få den intensiteten jeg ønsker.
Kjedeklok
Dvs at hunden skal skjønne at belønningen kommer etter siste ledd i kjeden. Og selv om jeg bruker mye baklengskjeding, ønsker jeg at hunden skal vite at belønningen kommer etter siste ledd i kjeden, også om hun ikke vet hva som er siste ledd i kjeden (som i forlengskjeding).
Klikkerklokskap og kreativitet
Dvs at hunden spontant tilbyr atferder for å få klikk og belønning og at hun gjentar det hun får klikk for og tar det et hakk videre hvis klikket uteblir. Hun skal også kunne forstå på mitt kroppsspråk når hun skal bytte atferd.
«Lokkeklok»
Dvs bli bevisst på den atferden hun ble lokket med godbit til å gjøre, og kunne gjenta denne med mindre hjelp.
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar