onsdag 6. november 2013

Å roe seg ned

Jeg vil at hundene mine skal kunne ta det med ro inne (når vi ikke trener eller koser eller leker rolige inneleker), de skal kunne være rolig i bur når jeg sier det; inne, borte, på treningsplass, på konkurranse og i bil, og de skal kunne være bundet inne eller ute, på kjente eller fremmede plasser, der det skjer lite eller der det skjer mye. Og da skal de ikke mase.

Bianca blir derfor trent i dette allerede nå, litt nå og da. Og jeg synes hun er flink. :-) Bilkjøring gjør vi jo rett som det er, både korte og lange turer. Bur inne har vi også trent hver dag.

I dag trente vi på å være bundet, først ved føttene mine når jeg sitter og leser, og deretter litt lenger unna. Hun piper litt, noe jeg overser, men så legger hun seg ned og da får hun oppmerksomhet - rolig stryk og kanskje en liten tørr godbit (må ikke være så god at hun spretter opp og vil ha mer-mer-mer...:-) ) Så gradvis lenger tid mellom belønningene. Jeg passer på å reise meg og avslutte mens hun er heeelt rolig og avslappet - da har jeg det jeg vil ha mer av og det er det jeg virkelig vil belønne; ved at hun får komme fri. Det rare er at da er hun egentlig så avslappet at hun velger å legge seg ned likevel, bare et annet sted.

Når hun i løpet av dagen legger seg ned, belønner vi også med stryk og kanskje godbit, for det vil vi også ha mer av! :-) 

Blir hun hyper og mister "vett og forstand" som små valper kan gjøre, så tar vi henne opp og roer henne litt i fanget. Vi passer også på at hun ikke får komme ned av fanget før hun er helt rolig og avslappet i kroppen. Hun vil ikke ha stryk eller klapp da, men det hjelper å holde henne fast i halsbåndet litt. Når hun er rolig, setter vi henne ned, og da har hun gjerne roet seg litt og setter seg og ser litt uforstående på oss. Da kan vi belønne rolig med godbiter! :-) Så går vi rolig rundt (slow motion) helt til hun har fått helt roen i kroppen og legger seg ned. Da har vi noe nytt å belønne med godbit (legger godbiten rett foran snuten så hun bare kan slikke den i seg). Og er vi heldig da, så slapper hun heeelt av og sovner nesten - og da belønner vi også helt rolig igjen...

Etterhvert skal vi også trene mer og mer roøvelser ute blandt folk og på fremmede steder...

Vi kan også forlate Bianca i kjøkkenet eller gangen og så finner hun roen der selv. Det er praktisk å ha flere strenger å spille på for å finne ro, siden det er barn i huset og noen ganger mye støy og uro og ikke så lett å slappe av midt oppi det hele for valpen. 

Denne frøkna er veldig kveldstrøtt, og sover stort sett fra ni-ti-tiden. Ut og tisse før vi legger oss, og så sover hun hele natta. Det kan godt fortsette slik! :-)

Men ellers har hun allerede fått faste oppgaver i heimen; sitte og kontakt før mat, sitte før hun skal ut ytterdøra, sette seg/legge seg og sånn "be" om kos eller oppmerksomhet når hun vil ha det, være rolig med katta, kunne gå forbi ungenes leker uten å tygge (jeg tror jammen hun skjønner nå at ikke lego er tillatt å tygge på). Det vi må fortsette å øve på, er at barnestolen ikke skal tygges på selv om den har aldri så godt treverk, golvteppet må få ligge i fred, at regelen om å ikke tygge på hender, gjelder ALLES hender/bein. Hun tror f.eks. at tantes hender og eldstejentas bein/bukser kan tygges på, det samme gjelder stakkars Cindy sine lange, morsomme hengeører.......



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar