mandag 4. november 2013

Par-trening

Bianca har vært på skogstur og sett en bekk for første gang. Det var litt skummelt, men siden det regna og det er ganske mange bekker ute, så vendte hun seg til dem og hoppa gladelig over i løpet av turen.


B er veldig vill med Cindy og Cindy er altfor snill og godtar alt - helt til hun får vondt og hyler til. Så nå prøver jeg å hjelpe C å si fra når nok er nok, parallelt med at jeg belønner med godbiter god oppførsel i nærheten av Cindy; alle fire beina på bakken, sitte eller stå, ikke kline seg innpå Cindy.

Ellers er jeg begynt å trene dem sammen. Det åpner seg da flere muligheter for å trene Cindy, som nok har måttet ofre noe treningstid de siste to ukene. Eks på hva jeg trener begge to i;
  • Cindy trener posisjoner, men B blir belønnet for å sitte eller ligge i ro ved siden av. Når C får godbit, for B.
  • Jeg rygger bakover, hundene kommer etter og jeg belønner kontakt fra begge hundene. 
  • C sitter bamse eller annen statisk stilling og blir belønnet for det, B sitter eller ligger og blir belønnet for det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar